Kolmans Cube an interactive space / performance tool since 1987
Onder de naam Kolmans Kube werk ik nu 30+ jaar aan een Immersive media project.
Dat begon als een performance. Op het TArt festival ‘87 van de Universiteit Twente
Later volgden toegepaste producties. In musea, onderwijsinstellingen en op beurzen.
Wat is Kolmans Cube ?
Het idee; beweging van een performer in een ruimte, vertalen in klanken en beelden. Ontstaan uit verlangen om mijn elektronische klanken direct te creëren vanuit een gebaar. Met de dynamiek van mijn dans in te grijpen in de klankopwekking van mijn synthesizer.
Een danser tast de ruimte af en componeert zo muziek. Klanken die worden opgeroepen liggen besloten in vooraf bepaalde locaties, Zo is de componist ook de choreograaf en de danser tegelijk de musicus. Alle media in één discipline. Doordat de performer in de fysiek lege ruimte een imaginair landschap in klank en beeld oproept en vorm geeft door middel van handelingen wordt de toeschouwer meegenomen in een totale onderdompeling; een Immersive Media experience.
In 2016- 2018 heb ik in samenwerking met beeldend kunstenaar Theo Schepens een workflow ontwikkeld om 3d bodyscans van kinderen, voorzien van een rig, in een game-engine te plaatsen. Deze workflow was ontwikkeld voor een project op het Cinekid festival (en vergelijkbare evenementen) met grote aantallen kinderen. Zo kunnen kinderen met hun alter ego/Avatar door virtuele werelden navigeren die ze zelf vorm geven.
Een VR headset kan dan een inkijk geven in zo’n vooraf geproduceerde wereld van digitale content.
Hoe die wereld zich ontvouwd is deels vooraf in productie bepaald en deels afhankelijk van de handelingen van de bezoeker. Wanneer dit proces ook afgebeeld wordt op projectieschermen kunnen andere bezoekers dit mee beleven, als een performance.
Mijn eigen reis in 'het immersieve landschap' begon in 1984. Ik ontdekte dat de elektronische klanken die ik maakte in een digitale synthesizer konden worden opgeslagen in een geheugen waaruit ze later weer op te roepen en te bespelen waren.
De klanken die ik ontwierp waren geïnspireerd op reizen die ik had gemaakt of nog wilde gaan maken. Ze werden mijn verf om virtuele (klank) landschappen te schilderen.
Kolmans Cube immersive media productie (VR/XR) expertise
De Pijp, van Ostadestraat 111 3v 1072 ST Amsterdam
De studio is gespecialiseerd in VR 180º & 360º VR stereo.
Planning, organisatie postproductie en publicatie.
opnames met stereo video camera’s voor 180º of 360º shoots.
stitching voor VR 180º stereo en 360º stereo VR in Mistika VR
videomontage in immersive media formats in Adobe Première
postproductie in immersive media formats in Adobe After Effects.
publishing in popular formats on social platforms and websites
VR180º & 360º stereo workflow:
Op locatie worden opnames gemaakt met speciaal daarvoor ontwikkelde camerasystemen.
Ruwe opnames worden in de studio verwerkt tot een eindproduct.
Daarbij wordt gebruik gemaakt van specialistische software programma's.
Op een specifiek daarvoor samengesteld werkstation.
Voor dit proces is een eigen workflow ontwikkeld.
Ik ben in staat kwalitatief hoogwaardige stereo video opnames te maken in een resolutie die verder gaat dan wat er op dit moment weergegeven kan worden in Virtual reality headsets. Daardoor is mijn product hyper-realistisch. Ik gebruik een speciaal ontwikkeld rig. Met camerabody's die een grote image sensor bevatten i.c.m. objectieven die ontwikkeld zijn door VR pionier KC Lai. Hij heeft het vak geleerd bij Zeiss. De 220° fisheye objectieven geven een beter resultaat bij het samenvoegen van camerastandpunten.
Voor beide ogen neem ik video synchroon op, de ruwe opnamen verwerk ik in mijn studio tot een videoclip. Het stitchen vormt de eerste stap van dit proces. Het is het onzichtbaar samenvoegen van de afzonderlijk opgenomen video sequenties. Hiervoor heb ik een speciaal workstation samengesteld en geoptimaliseerd. Er zit onder meer een snelle GPU/ grafische processor in naast een 16 core 32 threads CPU en 128 gb werkgeheugen. Verder heb ik het ingericht met specialistische software.
Na het stitchen is de immersive videoclip al geschikt om in een VR headset te bekijken. Voor de afwerking voeg ik vervolgens nog titels toe. En, afhankelijk van het doel, meerdere grafische lagen6. Met een techniek die ik daarvoor heb ontwikkeld sinds 2013. Ik gebruik daarvoor onder meer software plugins Freeform Pro Flux en Mantra van Mettle in Adobe After Effects. Het eindresultaat wordt geschikt gemaakt voor publicatie op sociale media zoals Youtube Facebook en andere platformen die het 3d stereo format ondersteunen.